dilemman


I fredags blev jag erbjuden jobbet. Fantastiskt kul! Blev erbjuden en lön som ligger nästan 2000 kr över den jag har nu. Får 6 fler semesterdagar ett större friskvårdsbidrag och fler möjligheter till kompetensutveckling.

Nu borde allt vara hur bra som helst. Istället finns det plats för några men . . .

Nästa år får jag den stora möjligheten att resa till Colombia och bli förälder till ett adoptivbarn. Det innebär att jag kommer vara bortrest någonstans mellan 5 - 9 veckor beroende stad/barnhem i Colombia som vi får besked om.

Jag kommer att få börja med en provanställning på 6 månader. Skulle jag berätta om min resa efter det att anställningsavtalet är undertecknat kanske jag riskerar att bli uppsagd. Inte som en direkt följd av att jag kommer resa iväg (för det kanske är olagligt att säga upp någon på grund av det) utan för anledningar som att jag inte passar in i gruppen eller inte gör ett tillräckligt bra jobb.

Skulle de då avsluta min anställning kommer jag bli arbetslös och det kanske inte är den bästa lösningen.

Därför bestämde jag mig idag för att meddela min nya arbetsgivare om den livssituation jag befinner mig.
Förhoppningsvis har de förståelse för det och anställer mig för att de tror jag var och är den person som kommer att utföra det bästa jobbet.

Inte nog med detta. Min nya arbetsgivare har sagt att jag måste inställa mig hos dom senast i mitten av januari. Går inte det att lösa måste de erbjuda jobbet till någon annan.
Jag har 3 månaders uppsägningstid och vill min inte min nuvarande chef inte hitta en lösning på detta så kan jag säga tack för kaffet till jobbet.

Hur kul kan det vara för min nuvarande chef att veta att jag söker mig bort från arbetsplatsen? Tyvärr finns ingen möjlighet för min chef att erbjuda mig högre lön eller andra förbättrade villkor. Så ser anställningsvillkoren ut . . .
Lite komplicerat för att skriva om det här

Gjorde jag rätt som redan nu berättade om den situation jag befinner mig i? Hoppas på besked imorgon


Dagens träning: gym, spinning och stretch

Gym: 45 min

Spinning: 45 min

Stretch: 15 min

Kommentarer
Postat av: Art By Tina/Tina Axelsson

Så oerhört glad jag blir av att läsa att er väg till att bli föräldrar är på väg att nå sitt mål.



Också väldigt kul med jobberbjudandet, hoppas det löser sig till det allra bästa, och såklart bästa att vara öppen med vart du befinner dig i livet. Lika bra att vara ärlig från början så man vet vad man ger sig in i. Jobb, det är ju bara jobb - så måste man tänka ibland. Livet går före, men tyvärr är livet ganska mycket beroende av jobb. Det gillar jag inte, man jobbar för att leva inte tvärtom.

2010-12-07 @ 16:05:02
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Elin

Nej, det gör jag inte! Är helst inne så mycket som möjligt i detta vädret, gillar inte snön. ;) Så det får bli till våren igen! Är för övrigt ganska omotiverad just nu till träning så jag har en liten paus. Löptränar du på vintern eller?

2010-12-07 @ 16:57:52
URL: http://distinguish.blogg.se/
Postat av: fifi

Kul att du blev erbjuden jobbet!

Och jag tror att du gjorde rätt som berättade om din situation, ärlighet varar längst! Hoppas det går att lösa med uppsägningstiden.



Ja, det är synd att ni missar graviditeten, det är en skön period. Men å andra sidan är det tur att ni kan få ett barn på annat sätt!

2010-12-07 @ 19:49:40
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Jonna

Hej, min vän!

Hoppas att du fick glada besked idag! Ibland kommer man långt med att vara ärlig och säga sanningen...

Vad spännande med er resa till Colombia! Är glad för din skull!!! =)



Kramar!

2010-12-07 @ 20:16:50
URL: http://jonzis.blogg.se/
Postat av: Alicia

Det låter som en riktigt bra möjlighet för dig att utvecklas och bli sporrad att gå till jobbet igen. Varför kan inte saker och ting bara få vara lätta? Varför ska det alltid krångla på vägen?

Jag hoppas verkligen att det löser sig och att du kan ta det nya jobbet, jag håller tummarna!! Det är du värd!

2010-12-07 @ 23:17:52
URL: http://mybubble.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Men oj så mycket spännande på G här! GRattis och grattis!

2010-12-08 @ 20:24:23
URL: http://sharpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0