milano


Italien är fantastiskt varje gång. Att jag inte lärt mig italienska är en stor skam.


Torsdag - Jobbar halvdag. Fantastiskt känsla att veta om jag skulle vara i Italien ett par timmar senare. 
Vi åker från Säve flygplats. Inte ens här undkommer man arbetet. Träffar en kollega som också är på väg till Milano.
Finns det något värre än att flyga? Jag blir rastlös efter 20 minuter. Trots det gick resan bra.

Landar i Bergamo drygt 2 timmar senare. Bussen till Milano kostar 30 för 2 personer t.o.r.

Checkar in på hotellet som ligger nära Stazione Centrale och därefter går vi till en restaurang i närheten av hotellet och äter en god pizza med rödvin till som dryck.

Efter maten är vi trötta och går till sängs


Fredag - Käkar frukost på svenskt/italienskt vis. Cornetto, cappuccino och lite yoghurt. Vi är redo för staden.
Promenerar in till den berömda Duomen, tar en sväng i Emmanuele Vittorio gallerien, går mot Castello Sforzeca där det av någon anledning finns en himla massa katter :)

Det blir mycket promenerande och man blir trött. Efter den obligatoriska vilan på hotellet går vi i ut i Milanokvällen för att hitta ett matställe. Hittar en restaurang där ägaren surrar med allt och alla. Att jobba var tydligen inte hans grej. Åt en mycket god Pasta alle Vuongole (hjärtmusslor) samt en semifreddo till efterrätt


Lördag - Följer med älsklingen ut på stan för hon vill kika på garnaffärer. Själv tar jag en macchiato på närmaste bar. Sitter en stund i parken. Hittar en marknad som är fullt av folk men vilka fantastiska färger det var på alla grönsaker de sålde. Att äta frukt och grönt när man är utomlands är ett måste. Smakerna är så annorlunda

Jag får också min tid av den här dagen. Vi åker ut till San Siro. Fotbollstokig som jag är besöker jag Inter/Milan muséet. Blir lite besviken eftersom jag trodde det skulle vara mycket större.

Efter en lång dag är vi helt slut. Somnar två timmar på hotellet innan det är dags för middag. Hittar en trevlig restaurang där ägarna var kineser. Mycket märkligt. Maten var inte alls bra och det här var resans miss.
Billigt var det i alla fall


Söndag - Vi går på shoppinggatan och strosar runt. Tanken har inte varit att shoppa men jag hittar några Intersovenirer som får följa med hem. (Fotbollsidiot man är)
Promenar ut till kyrkan Santa Maria Della Graze. Om ni inte känner igen namnet så är det i den här kyrkan som målningen "Sista måltiden" av Da Vinci finns. Vi går aldrig in i kyrkan eftersom de tar inträde
Men det var himla vackert på utsidan

Vid 19-tiden åker vi ut mot San Siro för att se matchen Inter - Sampdoria. För mig är det resans höjdpunkt.
En helt fantastisk stämning trots att det "bara" vara 55 000 åskådare. Jag njuter och är nöjd trots att Inter bara får oavgjort.

Otroligt nog går allt väldigt smidigt när 55 000 ska ta sig hemåt i Milanokvällen

Vi äter lite när vi kommer hem till hotellet och sedan somnar vi gott.


Måndag - Tidig morgon och frukost. Åker med bussen ut till Bergamo för att flyga tillbaka hem till Göteborg och verkligheten

Italien och Milano är helt fantastiskt. Jag älskar maten, vinet, människorna, historien och stämningen. Vet inte vilken gång i ordningen jag besöker landet men det är nog 5:e gången. Jag blir bara mer och mer förälskad i Italien.

Resans märkligaste händelse. Jag är inte religiös av mig men gillar kyrkor
Den första kyrkan som vi besöker i Milano låg vid Duomen. Vi tänder ett ljus och sätter oss ned och tittar runt.
Blir helt överväldigad. En stark känsla sveper över mig och tårar kommer. Vill inte visa min fru vad som händer.
Har aldrig känt så tidigare. Tänk om det var Gud som knackade på. Det var både en häftig och läskig känsla
Vi besökte fler kyrkor men jag fick aldrig samma upplevelse igen. Det gör det hela ännu märkligare






Kommentarer
Postat av: Alicia

Det låter helt fantastiskt! Jag har aldrig varit i Italien men det är en dröm att åka dit.



Sen när du landat lite så har du blivit utmanad! :)

2010-10-26 @ 22:11:30
URL: http://mybubble.blogg.se/
Postat av: fifi

Det låter som en fin resa!

Jag vill åka till Italien igen och igen, har ju så mycket kvar av landet att utforska!



Och vilken stark upplevelse! Jag har inte haft en så stark upplevelse, men jag kan få starka känslor när jag är inne i vissa kyrkor i Italien, det blir en sådan salig och samtidigt stark stämning, svårt att förklara.

2010-10-27 @ 20:47:19
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: LaLizita

Hej och välkommen hem! Låter som ni hade en lyckad resa. Härligt! :)

Skum händelse där i kyrkan.. Du kanske bara blev berörd över att det var så fint :) Men varför du inte ville visa det för din fru förstår jag inte..



Sv: Men visst såg han bra ut ;) Får se om jag stöter på honom igen!

2010-10-27 @ 21:18:23
URL: http://lalizita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0