mitt milano

Lite bilder från resan till Milano

Italiensk/svensk frukost

Castello Sforzesco

Annan vy från Castello Sforzesco

Just checkat in på San Siro

Inne på arenan (trots tomma läktare var det 55 000)

det börjar röra på sig

Fick ett positivt och roligt besked igår. Vår handläggare på adoptionscentrum skrev i ett mejl att det snart är vår tur att skicka ansökningshandlingar till Colombia :)

Så otroligt spännande och kul!

Till nästa jul kanske vi har en liten parvel som springer omkring hemma hos oss <3

Fick till ett skönt träningspass i Herkules terrängen. Blött och geggigt. Benen kändes bra men det viktigaste var flytet i löpningen. Det gjorde mig mest glad idag.

Kändes som tempot var högre än vad klockan visade. Men det är inte viktigt i dagsläget när grundträningen börjar.

Dagens träning:
löpning och stretch

Löpning

Sträcka: 12.15 km
Tempo: 4.49 min/km

genomgrått

Onsdagen bjöd på ett riktigt jäkla höstoväder. Det blåste och regnade. Det fick bli bussen till jobbet

Det har varit jämngrått hela dagen. Inte ens spinningpasset på Friskis lyste upp tillvaron. Maken till tråkig passledare har jag inte sett. Jag måste hitta en annan tid med en spinningledare som det är lite mer fart i.

Idag är det i alla fall uppehåll. Ingen löparträff ikväll inför Stockholm Maraton. Istället kör jag löpträning på hemmaplan kring Stensjön och Rådasjön.

Funderar på om jag ska gå på kundkväll på Ben Sherman butiken i Göteborg.

Onsdagens träning: spinning, stretch och balans

Spinning: 45 min

Stretch: 20 min

Balansbräda: 10 min

ekorrhjulet

Tvära kast. Förmiddag i Milano och eftermiddag i Göteborg. Vi landade i ett soligt Göteborg igår eftermiddag vilket var skönt för själen.

Det var lite tufft att komma upp i morse. Vet inte vad det blivit med mig men jag snoozar typ 4-5 gånger nu innan jag kommer upp ur sängen. Har alltid varit morgontrött men aldrig snoozat. Det är min fru som lärt mig det :)

Skönt att jag hade löst jobbproblem innan jag åkte. Idag var en mjukstart inför några tuffa veckor med start på måndag. Har en jobbintervju att se fram mot på torsdag. Spännande!

Nästa resa vi ser fram mot är Paris. Vi tänker åka dit med ett annat par och möta våren i den franska huvudstaden. Jag längtar redan!

Det positiva med ekorrhjulet är att jag åter är tillbaka i träning.

Tisdagens träning: stretch och löpning

Löpning: Intervaller med stationsövningar (dips, ryck i backe, armhävningar, spänsthopp blandat med korta och långa intervaller i varierande fart)

Sträcka: 7. 54 km
Tempo: 5.03 min/km

milano

Italien är fantastiskt varje gång. Att jag inte lärt mig italienska är en stor skam.

Torsdag - Jobbar halvdag. Fantastiskt känsla att veta om jag skulle vara i Italien ett par timmar senare.
Vi åker från Säve flygplats. Inte ens här undkommer man arbetet. Träffar en kollega som också är på väg till Milano.
Finns det något värre än att flyga? Jag blir rastlös efter 20 minuter. Trots det gick resan bra.

Landar i Bergamo drygt 2 timmar senare. Bussen till Milano kostar 30 för 2 personer t.o.r.

Checkar in på hotellet som ligger nära Stazione Centrale och därefter går vi till en restaurang i närheten av hotellet och äter en god pizza med rödvin till som dryck.

Efter maten är vi trötta och går till sängs

Fredag - Käkar frukost på svenskt/italienskt vis. Cornetto, cappuccino och lite yoghurt. Vi är redo för staden.
Promenerar in till den berömda Duomen, tar en sväng i Emmanuele Vittorio gallerien, går mot Castello Sforzeca där det av någon anledning finns en himla massa katter :)

Det blir mycket promenerande och man blir trött. Efter den obligatoriska vilan på hotellet går vi i ut i Milanokvällen för att hitta ett matställe. Hittar en restaurang där ägaren surrar med allt och alla. Att jobba var tydligen inte hans grej. Åt en mycket god Pasta alle Vuongole (hjärtmusslor) samt en semifreddo till efterrätt

Lördag - Följer med älsklingen ut på stan för hon vill kika på garnaffärer. Själv tar jag en macchiato på närmaste bar. Sitter en stund i parken. Hittar en marknad som är fullt av folk men vilka fantastiska färger det var på alla grönsaker de sålde. Att äta frukt och grönt när man är utomlands är ett måste. Smakerna är så annorlunda

Jag får också min tid av den här dagen. Vi åker ut till San Siro. Fotbollstokig som jag är besöker jag Inter/Milan muséet. Blir lite besviken eftersom jag trodde det skulle vara mycket större.

Efter en lång dag är vi helt slut. Somnar två timmar på hotellet innan det är dags för middag. Hittar en trevlig restaurang där ägarna var kineser. Mycket märkligt. Maten var inte alls bra och det här var resans miss.
Billigt var det i alla fall

Söndag - Vi går på shoppinggatan och strosar runt. Tanken har inte varit att shoppa men jag hittar några Intersovenirer som får följa med hem. (Fotbollsidiot man är)
Promenar ut till kyrkan Santa Maria Della Graze. Om ni inte känner igen namnet så är det i den här kyrkan som målningen "Sista måltiden" av Da Vinci finns. Vi går aldrig in i kyrkan eftersom de tar inträde
Men det var himla vackert på utsidan

Vid 19-tiden åker vi ut mot San Siro för att se matchen Inter - Sampdoria. För mig är det resans höjdpunkt.
En helt fantastisk stämning trots att det "bara" vara 55 000 åskådare. Jag njuter och är nöjd trots att Inter bara får oavgjort.

Otroligt nog går allt väldigt smidigt när 55 000 ska ta sig hemåt i Milanokvällen

Vi äter lite när vi kommer hem till hotellet och sedan somnar vi gott.

Måndag - Tidig morgon och frukost. Åker med bussen ut till Bergamo för att flyga tillbaka hem till Göteborg och verkligheten

Italien och Milano är helt fantastiskt. Jag älskar maten, vinet, människorna, historien och stämningen. Vet inte vilken gång i ordningen jag besöker landet men det är nog 5:e gången. Jag blir bara mer och mer förälskad i Italien.

Resans märkligaste händelse. Jag är inte religiös av mig men gillar kyrkor
Den första kyrkan som vi besöker i Milano låg vid Duomen. Vi tänder ett ljus och sätter oss ned och tittar runt.
Blir helt överväldigad. En stark känsla sveper över mig och tårar kommer. Vill inte visa min fru vad som händer.
Har aldrig känt så tidigare. Tänk om det var Gud som knackade på. Det var både en häftig och läskig känsla
Vi besökte fler kyrkor men jag fick aldrig samma upplevelse igen. Det gör det hela ännu märkligare

viaggio

Om ett par timmar åker jag till Milano. Det ska bli härligt med ett par dagars ledighet och ta det lugnt.

Vi kommer att titta på fotboll på söndagkväll. Annars har vi inte så mycket planerat utan det blir att ta dagen som den kommer.

Vi kommer att befinna oss i den blåsvarta delen av staden för er som undrar :)

Är hemma igen på måndagkväll och förhoppningsvis har jag lite bilder från resan.

I tisdags körde vi löpskolning efter intervallerna. Kan säga så mycket som att jag har kraftig träningsvärk på insida lår efter utfallsstegen :)

Onsdagens träning: spinning, stretch och styrka

Spinning: 45 min

Styrka: 30 min (axlar, biceps, mage och rygg)

Stretching: 20 min

positiva nyheter

Ett bedrövligt höstväder. Det blåser och regnet piskar mig i ansiktet. Med ledsyn svischar jag nerför Toltorpsdalen.

Har haft mycket att göra på jobbet. Matlådan blev ståendes i kylen på jobbet. Lite kräm och 3 koppar the var allt jag fick i mig under arbetsdagen. Skulle tränat direkt efter jobbet men kände att jag saknade energi. Tog mig hemåt istället för att köra lite hemmastyrka.

Egentligen har jag inte ont av att inte äta under en hel dag. Blir nästan aldrig hungrig men att träna på tom mage brukar inte var någon större hit. Konstigt det där med att jag aldrig har hungerkänslor. Ofta äter jag för att jag BORDE och för gemenskapens skull. Vet att det låter helt knäppt ...

Ni kanske undrar om de positiva nyheterna som antyddes i rubriken .... Jo, jag ska på en intervju nästa tisdag för ett nytt jobb :) Underbart att ha något kul framför mig när jag kommer hem från Milano

Den andra positiva nyheten är att vi avancerat två platser i adoptionskön. Nu är vi officiellt på 12 plats.

Inte illa för att vara en helt vanlig måndag i höstrusktets oktober i nådens år 2010

Dagens träning: stretching, styrka

Stretching: 15 min

Styrka:
25 min (dips, situps, armhävningar, biceps)

instruktioner

Igår var det gyminstruktion på Friskis i Mölndal. Det var jättesvårt att hitta en tid för en instruktion.
Kunde inte förstå att det var så många som ville bli instruerade i gymmet. Var det en styrketräningsboom i Mölndal? Eller var det så att just Mölnal har oerhört heta instruktörer?

Svaret på mina funderingar var inget av dom. Fast det gjorde inget alls för då kunde ställa dumma frågor utan att behöva skämmas.

Vi gick igenom mitt syfte med styrketräningen och utifrån det så fick jag ett personligt utformat träningsprogram.

Jag är mest van att köra styrketräning med min egen kropp som vikt så det var ovanligt att sitta i maskiner som såg ut att vara från framtiden. Helsike, vad de ser avancerade ut :)
Mitt mål är att köra ett pass i veckan och som tränar hela kroppen. Jag kommer alltså inte att bli en ny Schwartzenegger utan få en bättre grundstyrka som förhoppningsvis gör mig till en bättre löpare.

Mitt första styrkepass kommer att genomföras på måndag. Lika bra att sätta igång snabbt så jag inte glömmer bort tekniken och hur maskinerna funkar.
Intressant att jag måste köra flera pass innan muskler och hjärna kopplar. Spännande att få lite mer styrka i min träning.

Äntligen fredag fast sexigare arbetsuppgifter kanske man kunde ha förväntat sig av en sån här dag.
Jag sitter och skriver en instruktion om hur enheten ska sköta sin hantering av framför allt forskningshandlingar men även kurshandlingar.

Ikväll ska jag överraska min fru med lite champagne. Vi har inget direkt att fira men det behövs inga ursäkter att dricka denna dryck :)

Imorgon cyklar jag till Skatås för att springa 10-12 km. Får ett cykelpass på köpet och det tackar jag inte nej till.
Hoppas på fint höstväder och att jag inte är allt för tung i huvudet av livets vatten ;)

bra formbesked

Första intervallpasset efter sjukdom. Det var kul att vara tillbaka i Herkulesspåret igen med dom andra.

Vi skulle köra mina favoritintervaller, 8 - 10 x 2 minuters med 1 minuts vila. Jag tog befälet över mig själv och bestämde att jag skulle köra på halvfart. Hellre genomföra intervallerna i lägre fart än att bli slut efter tre, fyra stycken.

Det gick förvånansvärt bra att hålla ett lågt tempo även om jag kände frustrationen över att inte kunna öka.
En gång var jag bara tvungen att släppa på bromsen och då gick intervallen i 3.40 fart.
Jag körde repetitioner och snittet låg på 4.20 fart.

Det viktiga var att komma igång och att allt kändes bra. Hur skönt som helst

På kvällen blev det Holland - Sverige. Det viktiga i den matchen var att inte Sneijder blev skadad. Han spelar till vardags i Inter och det hade varit förödande för "mitt" lag om han gått sönder. Inter har tillräckligt många skador och dessutom vill jag se den lille holländaren live på Meazza om drygt en vecka :)

Sedan gillar jag klubbfotboll mer än landslaget också. Klubben har jag en annan känsla och förhållningssätt till.
Vi följs ju åt varje vecka, laget och jag :)

Som ni vet älskar jag Italien och det italienska landslaget är inget undantag. Tyvärr kunde de inte spela matchen igår mot Serbien på grund av oroligheter.

Idag blir det fika med en fd. kollega. Ska bli jättekul att träffa henne igen. Var säkert mer än 1 år sen vi sågs senast.

Tisdagens träning: löpning, styrka och stretch

Löpning: 7.3 km (intervaller plus uppvärmning och nedjogg)

8 x 2 minuter med 1 minuts vila

Styrka: 10 min (dips, armhävningar och situps)

åter i spåret

Helt fantastiskt! Äntligen var jag tillbaka i löparspåret efter en förkylning som enbart har innehållit hosta.

Det fick bli en kort runda mest för att känna på hur det var att springa. Det var så längesen nu :)  Fem km mot längs med Stensjön. Det var fantastiskt vackert med alla höstfärger, en spegelblank sjö och lagomt höstkallt.
Träningsdagarna i september och oktober kan vara hur fantastiska som helst. Idag var en sån dag.

Imorgon är det dags för intervallträning i Skatås igen. Det var nu tre veckor sen senast. Tror inte det blir några intervaller utan bara ta ett lugn löppass och träffa kamraterna igen.

Lämnade pulsklockan hemma för att bara känna hur kroppen kändes. Hur skönt som helst att vara tillbaka i träning igen.

Dagens träning: löpning och stretch

Löpning:

Sträcka: 5
Tid: 27 minuter
Tempo: 5.12 min/km

Stretch: 15 min

ett steg upp och två steg ner

Varför skulle jag kolla vår köplacering för Colombia en fredageftermiddag? Vi har halkat ner två platser sedan i måndags. Såklart blir jag ledsen men samtidigt är det inget jag kan påverka. Usch, nu blev jag deppig . . .

Ni kanske undrar varför man halkar ner på kölistan? Det beror på att några har betalat in sin medlemsavgift innan oss och det är först när man är klar med sin hemutredning som du får en synlig plats i kön.

Till Colombia skickar de, enligt vår handläggare, i snitt 5 ansökningar per månad. Ibland fler och ibland färre.
Förhoppningsvis blir det vår tur i januari månad. Det är frustrerande att vänta och inte kunna påverka

Fredag eftermiddag på jobbet. Veckans jobbigaste tid. Vill ta helg och framför allt få frisk luft.
Hoppas kunna ta några löpsteg på måndag!

Trevlig helg på er

nu är det dags

Det perfekta tillfället dyker aldrig upp. Ursäkter finns alltid för att inte våga möta det svåra.

För drygt 30 år sedan försvann min biologiska pappa ur mitt liv. Försvunnit kanske är fel ord att använda eftersom han alltid har varit en tanke i mitt liv.

Det har funnits frågor men jag har aldrig känt mig uppmuntrad att ta reda på vem min biologiska pappa har varit.
I min familj har det varit en väldigt känslig fråga och jag har aldrig velat såra mamma med mina frågor.

I 15-års åldern träffade jag min biologiska pappa för första gången. Det var som att möta en främling utan några som helst känslomässiga band. Han berättade att han hade fyra barn och den minsta brukade säga att hon har en bror som hon aldrig har sett. Dessa ord har följt mig sen dess

Tyvärr har jag ingen kontakt med mina syskon på min biologiska fars sida. Jag är kompis med min syster på Facebook men hennes förhållande till mig verkar märkligt! Ibland är hon väldigt entusiastisk över att få lära känna mig och andra gånger känns det som jag knappt existerar. En känsla som jag inte riktigt blir klok över och det gör mig ledsen.

Nu är vi på väg att adoptera och bli en familj. Jag vill få svar från min syster och bror. Finns det intresse av att lära känna mig? Finns det en önskan? Jag vill få svar från min biologiska pappa om VARFÖR?

Kan jag själv inte sluta fundera över mitt ursprung och var jag hör hemma på min biologiska pappa sida hur ska jag då kunna förstå det barn vi är på väg att adoptera.

Det är dags för svar. Till veckan börjar jag på ett brev till min biologiska far som ständigt varit närvarande

lite på efterkälken

Igår fick jag hem min Iphone 4. Orkade inte med att leka med min nya mobil igår. Det hinner jag nog med i helgen. Så nu är jag en av alla andra med Iphone :)

Ikväll ska jag se Inception (typ 4 månader efter att alla andra sett den) Har bara hört gott om filmen.

Hostade mindre inatt. Eftersom jag inte kunde hämta ut min Mollipect igår så tog jag lite Cocilana. Den höll hostan i schack och jag kunde sova gott. Tack för det!

Fortsatt vila men stretching och balansbräda kan jag ändå köra hemma. I helgen blir det lite styrka också.

säg mig nåt som jag inte visste redan

Åkte till vårdcentralen på eftermiddagen för att få svar om jag har en infektion i kroppen. Det är drop-in tid som gäller.
När jag kommer fram vid 14.30 står det en skylt om att läkartiderna är slut. Frågar om det inte är drop-in fortfarande får jag till svar att jag kan få träffa en sköterska.
Sköterskan tar sänkan och ett halsprov. Har helt enkelt fått ett halsvirus. Får Mollipect för att göra min nattliga hosta bättre.

När jag kommer till Apoteket så är naturligtvis inte receptet skickat. Går återigen till vårdcentralen för att höra var receptet tagit vägen. Får till svar att läkarna sitter i möte och jag kan inte hämta ut min medicin förrän imorgon. Det var inte det svaret jag fick först. Jävla klåpare!

Kunde lika gärna varit kvar på jobbet men fick i alla fall en eftermiddag med lite fritid.

Får ett sms om jag nu kunde hämta ut min Iphone 4. Så nu ligger den framför mig och skriker om jag ska underhållas. Just nu är jag eftermiddagstrött. Ska lägga mig i soffan och kika på Vem vet mest.
Frågesporter is the shit! Varför anmäler jag mig aldrig? Jag är nog mest allmänbildad i min omgivning :)

Gillar ni frågesporter och anser ni er själva allmänbildade?

förkylningstider

Blir trött på att jag ännu en gång har blivit förkyld. Det är nog fjärde eller femte gången det här året som halsen krånglar.
Jag har varken snuva eller andra förkylningssymptom förutom att jag har fruktansvärt mycket slem i halsen som behöver hostas upp.

Jag har haft halsfluss tre gånger i år men det verkar inte vara fallet nu. Har haft samma äckelhosta i lite mer än en vecka nu. Kanske borde gå till doktorn och få något starkare som gör att det försvinner.

Som det ser ut och känns nu blir det ingen träning den här veckan. Förbannade skit också! Samtidigt har jag ingen tävling som ligger och väntar på mig. Kan ta god tid på mig att bli frisk och försöka bygga upp med grundträning.
Likväl är det tråkigt att inte vara helt okej.

Har ni klarat er från förkylning?

Istället för träning får jag njuta av godsaker. Något måste pigga upp mig :)

Imorgon ska jag träffa en kursare som jag inte sett på länge. Det ser jag fram mot!

äventyr

Igår var jag och lyssnade på Ola Skinnarmo när han föreläste på Mölndals museum. Måste säga att jag blev lite besviken men det är fantastiska äventyr han har upplevt.

Ola hade en tråkig berättarröst och försökte göra sig rolig med en massa Göteborgsvitsar. Den äldre publiken (95%) uppskattade tydligen humorn. Skämten låg på den här nivån "Jag träffade X på Sydpolen och vi blev Polare direkt"

Huvuddelen av föreläsningen handlade om resan genom Nordvästpassagen. En resa som gick i Adolf Erik Nordenskiölds farvatten. Nordostpassagen är sjövägen norr om Europa och Asien mellan Atlanten och Stilla Havet.

Föreläsningen bjöd på en del spännande historier och vackra bilder (som inte riktigt kom till sin rätt i lokalen).
När jag lyssnar på Skinnarmo blir jag inspirerad. Det kanske inte handlar om att bestiga Mount Everest på ett ben eller krypa genom Mongoliet utan mer om att genomföra en cykelsemester i Fjällvärlden (på sommaren), bestiga Kebnekaise (på två ben) eller genomföra en Klassiker.

Är ni äventyrslystna? Vad skulle ni i så fall vilja genomföra?